blauwe zee, wit strand en groene natuur - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Marijke Ronduite - WaarBenJij.nu blauwe zee, wit strand en groene natuur - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Marijke Ronduite - WaarBenJij.nu

blauwe zee, wit strand en groene natuur

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

03 Maart 2014 | Costa Rica, Cahuita

Mijn laatste update is al weer bijna twee week geleden, dus hier komt een nieuwe:

Vorige week donderdag heb ik dan toch eindelijk, na bijna twee maanden wachten, het vleermuis project gehad. Het was het wachten zeker waard. Na het avondeten zijn we naar een rivier gereden, of in ieder geval inhet regenseizoen is het een rivier nu is het meer een stroompje.

In het midden van de bedding hebben we een harptrap opgezet. Zoals de naam al zegt ziet de val eruit als een harp. Er zijn draden over de lengte gespannen aan beide zijden van de val. Wanneer de vleermuis de eerste rij probeert te ontwijken botst hij tegen de andere rij aan en valt naar beneden in het net. Daarna hebben op twintig meter aan beide kanten van de harptrap een groot visnet over de breedte van de rivier. Na de vallen gezet te hebben was het een kwestie van wachten en ieder uur de vallen controleren.

Aan het einde van de avond hadden we zo ongeveer twintig vleermuizen gevangen. Waarvan veel fruitetende, twee kikkeretende, een paar insect etende, een nectaretende en een vampirebat, die zoals de naam voorspelt bloed drinkt.
Van elke vleermuis hebben we de 'arm en been' lengtes, of het een mannetje of vrouwtje was, of het seksueel actief was en of het beestje parasieten had opgeschreven. Zelf heb ik een paar keer de lengtes opgemeten. En een vleermuis vastgehouden en vrijgelaten. Vleermuizen zijn heel zacht en pluizig, afgezien van hun vleugels die glad en leerachtig aanvoelen. Hun snuit is grappig. En alhoewel de meeste vrij agressief en lawaaierig zijn vind ik ze alleen maar heel erg schattig.

Dat is alles wat ik over mijn werk zal vertellen deze keer aangezien het vooral weer heel veel dezelfde taken waren. Dit weekend ben ik wel weg geweest, naar Montezuma.

Ik ben samen met bijna iedereen uit het kamp naar Santa Teresa gegaan, een dorpje vlakbij het strand. Hier hebben we twee dagen heerlijk op het strand doorgebracht. De sfeer is er erg relaxed, misschien omdat het een echte surferstad is. Alle vakantiegangers daar genieten gewoon van alles.
Zaterdagochtend zijn we met een groepje naar het P.N. Cabo Blanco gegaan. In het park hebben we meerdere kapucijnapen gezien. Het waren net kleine kinderen die apen. De meeste trokken aan takken en planten om ze kapot te krijgen. Andere sliepen als luiaards in de bomen.

Op zondagochtend zijn we langs de watervallen in Montezuma gegaan. De watervallen waren prachtig, zo ongeveer 30 hoog en het water was heerlijk koel. Ik vond het heerlijk om weer een keer in rivierwater te kunnen zwemmen. Natuurlijk waren er ook mensen aanwezig die van de waterval afsprongen. Eerst klommen ze de steile glibberige wand op om daarna van 30 meter hoogte, vlak langs de rand in het donkere water te springen. Mij niet gezien! Ik houd het wel lekker bij de wst lagere rotsen.

Na de watervallen hebben we smoothies gehaald. Als er iets is dat ik hier vaak koop in de weekenden is het smoothies. Heerlijk koud met versfruit naar eigen keuze, niks is beter tegende warmte dan dat. Deze keer had ik er een met watermeloen en basilicum. Ja, dat klinkt nogal apart maar het is eigenlijk een goede combinatie.

Al met al heb ik een heerlijk weekend niks doen gehad, weer helemaal klaar voor een week werken!

Deze week ging snel voorbij. Veel leuke projecten gehad, zoals vlinders vangen. Helaas was het voor mij een week van afscheid. Twee mede volunteers verttokken gedurende de week en ikzelf vertrok vrijdag. Ik ben niet echt uit het kamp weg gegaan, ik heb heerlijk vakantie voor twee weken. Maar wanneer ik terug kom van vakantie zijn bijna alle volunteers waarmee ik de afgelopen maanden heb opgetrokken terug naar huis gegaan. Ik kom terug in een leeg kamp. Maar eerst heb ik heerlijk vakantie.

Het afgelopen weekend heb ik doorgebracht in Cahuita. Een klein stadje aan de zuidelijke carribische kust. Het was niet allemaal smooth sailing. De taxi in San José bracht me naar het verkeerde bustation dus toen moest ik snel nog een taxi nemen naar het andere station aan de andere kant van de stad. Uiteindelijk heb ik mijn bus wel gehaald. Maar net.

Mijn weekend in Cahuita was heerlijk. Iedereen is relaxed. De mensen zijn aardig. Het is niet zo heet als in Guanacaste, er was zelfs regen tijdens de busreis hier naar toe. Maar bovenal het national parc, en het bijbehorende strand, is prachtig. Blauwe zee, wit strand en groene natuur langs het strand. Ik heb hier niet meer gedaan dan op het strand liggen lezen en wandelen in het park. En in de avond naar de plaatselijke bar gaan. Het fijne van Cahuita is dat het niet super toeristisch is. Natuurlijk zijn de meeste mensen hier toch toeristen maar het voelt niet aan als een toeristische stad.

Wat ik hier heb ontdekt is dat de wereld klein is, echt heel klein. Op straat kwam ik zomaar een volunteer uit Barra Honda tegen. Ze was al een maand geleden vertrokken uit het park om te werken in Heredia. En nu is ze in Cahuita aan het genieten van haar vrije weekend. Ik had nooit gedacht bekende te zien tijdens mijn vakantie. Het was echt leuk om haar weer te zien.

Nu is mijn weekend hier helaaas al weer voorbij. Morgen neem ik een bus en boot naar Tortuguero.

Excuses voor de late update. Maar beter laat dan nooit, toch? Ik post dit nu vanuit mijn hangmat in het hostel terwijl de regen echt met bakken uit de lucht valt. Het klinkt net als hagel door de metalen daken. Nou, kom je naar Costa Rica in het droge seizoen krijg je alsnog regen. Gelukkig kan ik hier nog steeds in mijn shirt en korte broek zitten.

  • 03 Maart 2014 - 07:56

    Klaas Ronduite:

    Hé meid,

    Goed om weer eens wat te lezen. Jij in de hangmat, ik weer vroeg aan het werk op een maandag in de kou. Water kom je gelukkig niet tekort daar in CR. Geniet van je vakantie en doe snel weer een update. Zo veel moeite kost dat ook niet.

    gr. Klaas

  • 03 Maart 2014 - 14:51

    Els:

    Hi Marijke,

    zo even al je verslagen bijgelegen.... ik dacht dat ik automatisch een bericht zou krijgen maar dat gebeurde niet. Dus je moeder maar even gevraagd en nu kon ik je vinden.
    Wowie, jij doet echt te gekke dingen...! alleen dat bungeejumpen lijkt me niks. Die tarzanswing is vast erg genoeg.
    het is wel een heel andere wereld waar je daar in zit, het klinkt allemaal even exotisch. ik ben heel benieuwd naar de foto's straks als je thuis bent: wij komen wel een avondje foto's kijken. Moeten we kijken hoe we dat doen want we hebben een nieuw hondje: dobby en die mag natuurlijk niet worden opgegeten door charlie (of de poezen!)
    Fijn dat je een goede verjaardag hebt gehad in verweggistan... ook niet onbelangrijk!
    Geniet er nog van.

    els

Tags: costa rica

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Actief sinds 29 Dec. 2013
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 8174

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 19 Juni 2014

backpacking in Zuid-Oost Azië

06 Januari 2013 - 30 Maart 2014

Vrijwilligerswerk in Costa Rica

Landen bezocht: